dag 27: vrijdag. - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hans Kessels - WaarBenJij.nu dag 27: vrijdag. - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hans Kessels - WaarBenJij.nu

dag 27: vrijdag.

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

23 Mei 2014 | Spanje, Ponferrada

Om 6.15 uur vandaag is iedereen al bijna op en aan als we wakker worden: er staat gregoriaanse muziek te klinken uit de luidsprekers in de woonruimte in de hostel.
Om 7 uur vinde nwe het genoeg en komen we uit ons bed en bereiden ons voor op de dag dat we naar het cruz de ferro fietsen.
Als we om kwart voor 8 buiten staan is het ijskoud en waait het flink.We zijn gelukkig goed voorbereid en ik heb gisteren nog een trui gekocht.
We fietsen de koude in en op weg naar onze berg. Wij moeten naar het westen en daar komt nu net de wind vandaan. Windracht 5 minimaal dus duwen, duwen duwen....
Dan begint de klim langs oude verlaten doprjes en over slechte wegen. Dat blijkt want na 15 km heb ik een lekke band.
2x oppompen en 6 km verder komen we bij een heel klein doprje met een cafe. Daar de fiets omgedraaid en probere nnte repareren met reparatie schuim. Toen echter bleek dat ook de ventiel stuk was, hebben we de grote middlen gebuikt: ventiel repareen en de band plakken. ER zat een spitse steen in.
De wind deed gezellig mee, dus we hadden het kkkk koud.
Na een kop soep verder aan de klim: na 16 km komen we in de buurt van het Cruz de Ferro boven op 1504 meter. Het regent, hagelt, waait en naast de weg ligt sneeuw van vannacht. Dus al met al on-spaans.
We leggen de stenen die we meehadden en de foto netjes onder het kruis op de stapel stenen, maken een paar fotos en maken dat we aan de afdaling kunnen beginnen.
Onderweg komen we af en toe Marice tegen uit Brazilie die ongevver ons ritme fietst.
Na 500 meter is een "rustplaats" maar dat blijkt een hok te zijn met souvenirs: koud en nat.
Dus gauw verder naar een echte warme plek. Die vinden we circa 6 km verder. Een kop chocomel en een broodje ei doen wonderen.
We vervolgen onze afdaling van 1504 meter naar 500 meter in een spectaculaire afdaling van 20 kilometer. Fantastisch gewoon. Zo een mooie groene valleien die we passeren!
Uiteindeijk komen we in Ponferrada aan: een gezellig klein stadje met allemaal pellegrino winkels en dito restaurants.
En een mooie authentieke Tempeliers burcht.
We schrijven snel in bij de eerste hostal want het is druk.
Dan ons ritueel weer (zie eerdere veslagen).
Ik ben echter erg moe en denk dat ik om 21.30 uur al in bed zal liggen.
Margen de o cebreiro.

• 23 Mei 2014 - 22:06

Bèr En Els:

Hallo jongens.

Wat doen jullie het goed. Nog enkele dagen en het einddoel is in zicht!!!
    Jammer dat het weer de laatste dagen minder is (echt BèrenJosweer!!!)
    Elke avond zijn we benieuwd naar julllie verslag. Geweldig toch dat we dit zo kunnen meevolgen.
    En morgen de cebreiro : de laatste echt echt steile berg!!! en dan komt St.Jacob wel heel dichtbij.
    Volle moed nog voor de laatste dagen!!!!
    groetjes
    Bèr en Els

• 24 Mei 2014 - 18:59

Hans Leeters:

Hallo Hans en Paul,

Knap wat jullie aan het doen zijn, een zeer sportieve uitdaging zijn
    jullie aan gegaan.
    Heel veel succes verder, jullie gaan het halen.

Groetjes uit Neeritter van Hans Leeters en Brigitte Beckers.

• 24 Mei 2014 - 21:39

VERHEIJEN Marielle:

Hoi Paul en Hans

Wat een avontuur zo te lezen. Echt knap van jullie, veel respect.
    Nog fijne dagen hopelijk met wat beter weer.

Groetjes uit Neeroeteren van Erwin, Marielle en Laura

• 26 Mei 2014 - 16:36

Els:

Dag heren!

Jullie doen het super goed!!! Nog heel veel succes! :)

@Hans: nu gaan we iedere avond op hetzelfde uur slapen, hihi...